Kevadlilled
Sissejuhatuseks korratakse lastega kevadlillede nimesid ning
nende värve.
Lapsed valivad omale istumiseks mugavakoha või seisavad
ringis.
Mängujuht nimetab ühe kevadlille nime, lapsed peavad leidma
oma riietuses sama värvi nagu lill. Kellel on värv olemas, võivad minna
jooksma, nt ümber puu või kokkulepitud tähiseni. Teised, kellel pole sellist
värvi, peavad jääma oma kohale, ootama järgmise lille nimetamist.
Puukull
Üks lastest on kull, teised aga peavad kulli eest ära
jooksma ja puu leidma ning sellest kinni haarama. Kull ajab niikaua taga kuni
ta saab kedagi puudutada, siis on kulli vahetus ja mäng jätkub edasi uue kulli
tagaajamisega.
Puud
Lapsed seisavad ringis. Õpetaja ütleb mõne puu nime, näiteks
„kastan“ ja lapsed tõstavad üles harali sõrmed. Kui õpetaja ütleb „kuusk“,
tõstavad lapsed käed pea kohale kokku, moodustades kuuseladva. „Pihlaka“ puhul
tuleb käed kõrvale tõsta ja küünarnukist alla lasta (pihlakobar). Kes vale
liigutuse teeb, langeb välja. Märksõnades tuleb kokku leppida enne mängu
alustamist ja lapsed saavad teha ettepanekuid, milliste liigutustega midagi
tähistada.
Tormine meri
Lapsed istuvad või seisavad ringis kohatähistel. Igale
lapsele antakse mõne kala nimetus (kilu, räim, haug, tursk, lest, forell,
angerjas jne). Iga kala peab mängus olema vähemalt kaks. Kui mängujuht hõikab:
„Räimed!“, vahetavad räimed oma kohad. Kui hõigatakse: „Torm“, peavad kõik
kohti vahetama.
Pulkade korjamine
Tähistatud ala piires (muruplatsil) visatakse pulgad laiali.
Kohtuniku märguande peale hakkavad kõik mängijad pulki korjama. Nad tohivad
liikuda ainult ühel jalal (kükkis jm) . Kes puudutab näiteks maad teise jalaga,
peab korjamise lõpetama, kes tõuseb kükist püsti, peab samuti korjamise
lõpetama. Kui kõik pulgad on kokku kogutud või kõik mängijad välja langenud,
loetakse kokku mitu pulka keegi korjas.
Puupulki võib võrrelda nt pikkuse, kaalu, värvi järgi.
Võrkpall linaga
Moodusta neljaliikmelised võistkonnad. Iga võistkonnaliige
hoiab kinni lina ühest nurgast (kui võistkonnas on 2 liiget, hoiavad nad kinni
kumbki kahest nurgast). Mängujuht paneb palli ühe võistkonna linale. Võistkonna
ülesanne on linaga pall õhku lennutada. Selleks tuleb lina veidi allapoole
lasta ja seejärel järsult ülespoole tõsta – nii, et pall õhku lendab.
Vastasvõistkond peab palli oma linaga kinni püüdma ja omakorda õhku lennutama.
Suurepärane meeskonnatöö proovikivi
Selleks, et palli püüda, peavad kõik korraga õiges tempos ja
suunas jooksma, samuti kõik korraga lina tõstma ja langetama.
Algul võiks proovida lihtsalt ilma võistkondadeta: 4 last
viskavad ja püüavad palli niisama.
Oravad pesasse
Õpetaja koos lastega teeb looduslikust materjalist (käbid, kivid,
puuoksad) ringe. Lapsed on oravad ja hüppavad metsa all siia-sinna. Õpetaja
hüüde „Oravad, pessa!“ peale jooksevad
lapsed ringi sisse. Mäng kordub. Oravad võivad tuua iga kord pesasse mõne käbi,
tõru, kivi või lehe.
Oleme loomad
Jalutatakse lähedalasuvate puude juurde. Mängujuht läheb puu
taha ja võtab ühe oksa või käbi jm ja
piilub sellega puu tagant välja: „Tere! Kes ma olen?(Lapsed vastavad)
Mul on pikad kõrvad ja ma oskan hästi hüpata. Kas sina oskad hüpata? Tee endale
pikad kõrvad ja hüppa koos minuga (lapsed panevad käed kõrvadeks ja hüppavad).
Mine puu taha peitu!
Matkitakse eri loomade liikumisi, häälitusi ja täidetakse
looma antud korraldusi.
Valmis!
Vahendid: vabalt valitud ese viskamise teel peitmiseks ja otsimiseks.
Mängu on soovitav mängida looduses, kus on puid, põõsaid, mättaid ja
kohati kõrget rohtu. Mängijad lamavad/istuvad ringis kinniste silmadega.
Juhtmängijal on käes puuritv, käbi, pall, rätik, liivakotike vms. Ta viskab
selle vabalt valitud suunas võimalikult kaugele ja hüüab: „Valmis!“. Seejärel
hakkavad kõik mängijad visatud eset otsima. Kes selle esimesena leiab, saab
uueks juhtmängijaks.
Teisend: Juhtmängija viib viskamise asemel eseme
kuskile väljakule, tehes keerdkäike teiste petmiseks ja naaseb siis otsijate
juurde, kus ütleb: „Valmis“. Mäng jätkub nagu eelpool kirjeldatud.
Mäng on kõige huvitavam metsas, võsas või põõsastikus, kus otsimine on
keerulisem.
Otsi salli!
Mängujuht peidab pargis või metsatukas määratud maa-alale ära rohelist
värvi salli, rätiku või jämeda nööri. Mängijad asuvad seda otsima. Leidja peab
tundma ja oskama nimetada ning kirjeldada puud, põõsast või muud loodusobjekti,
kust ta salli leidis. Kui ta saab sellega hakkama on tal õigus uueks
peitmiseks.
.
Puu elu
Mängujuht „võlub” kõik mängijad puudeks, kes ei saa asukohta
vahetada. Mängijad jäljendavad puu elutegevust.
Mängujuht: „On kevad. Päike hakkab soojemalt paistma ja puu
ärkab talveunest.”
Lapsed matkivad
ärkamist väljendavaid liigutusi
Mängujuht: „Maapind soojeneb ja juured ärkavad.”
Maapinda uuristavad
liigutusi jalgadega.
Mängujuht: „ Puu mahlad hakkavad liikuma.”
Kükitamine ja käte
liikumine ülalt alla, mahla joomist väljendav hääl.
Mängujuht: „Lehepungad puhkevad.”
Peopesad koos ,
avanevad laiemateks lehtedeks.
Kuu ja päike
Seistakse ringis nägudega sissepoole, soovitavalt 10 –
15 last, suures ringis kipub tähelepanu hajuma. Valitakse või määratakse Kuu ja
Päike, kelle ülesandeks on kinnisilmi (siduda või mäng aususe peale - lihtsalt
silmi kinni hoida) liikuda väljaspool ringi päri-või vastupäeva oma kohale.
Kasutada võib turvalisuse mõttes käte kõrvalesirutamist, mänguplats tuleb
valida sile , ilma kivide-kändude-puudeta. Parem on, kui ringisseisjad ei
räägiks üldse vaid jälgiksid mõlema liikumist. Kui Kuu või Päike arvab , et ta
on jõudnud oma kohale ”pessa” tagasi, teeb ta silmad lahti. Kui selgub, et koht
pole päris täpne, läheb ta lihtsalt oma kohale tagasi. Kui nii Kuu kui
Päike on “pessa” tagasi jõudnud, püüavad kõik ringis üheaegselt (vaikselt,
ainult silmsidet kasutades) hüpata õhku, pöörates
Lastele jagatakse õhupallid.
Õhupalli külge seotakse paberist liblikas.
Visata õhupall koos liblikaga õhku.
Õpetaja küsimused lastele:
1. Miks liblikas tõusis lendu?
2. Mida puhusime õhupalli sisse?
3. Miks õhupall täispuhutuna lendab, tühjana ei lenda?
4. Milline on õhk? (nähtamatu, kerge)
Känd või kivi
Kui palju mängijaid suudab seista kännul ja kui kaua suudate
seista? Loendamine algab, kui keegi ei puuduta maad. Loenda rahulikus tempos.
Katse
Tuule suuna määramine tuulelipu ja kompassi abil.
Elustiku uurimine raamiga (25x25 cm) piiratud alal (maa- või
kivi pinnal, puutüvel jne) luubiga.
Katse
Kui suur on Sinu vaateväli? Vaata otse enda ette. Siruta
käed külgedele ja hakka neid aegamööda kokku viima. Peata käed hetkel, kui näed
neid üheaegselt. Käte vahele jääv ala ongi Sinu vaateväli. Jutusta, mis või kes
jäävad Sinu vaatevälja.
Puude mõõtmine
Lapsed mõõdavad õpperajal puude jämedust kätega ja nööriga.
Võrdlevad ühe puu jämedust teisega. Nööriga mõõtmisel tehakse nöörile sõlm.
Nöör asetatakse maha ja mõõdetakse vaksa või siis jalalabaga nööri pikkust. Nii
saadakse puu ümbermõõt.
Seistakse ringis. Käbi, kivi vm ese ringleb ühelt osalejalt
teisele, ainult see, kelle käes on valitud ese, tohib rääkida.
Juhendaja esitab küsimuse loodusrajal nähtu kohta ja annab
eseme rühma liikmele, kes peab vastama. Tuleb jälgida, et ühelegi osalejale ei
antaks eset üle ühe korra. Mäng lõpeb siis kui kõik rühma liikmed on saanud
osaleda.
Võrdlemine
·
Korja 3 puuoksa!
Pane need
pikkuse järgi ritta
·
Korja kolm kivi!
Pane need suuruse järgi ritta!
Pane need raskuse järgi ritta!
·
Korja 3 lehte!
Pane need laiuse järgi ritta!
Kasuta veel puuokkaid, teokarpe jm
Matemaatiline supp
Vahendid: rätik või väike linik, ämber või suur kauss
Linikule tuuakse näiteks 3 käbi, 6 kivi, 4 puulehte ja 5 oksa.
Nüüd
pannakse kõik anumasse ja kallatakse neile peale vesi. Seejärel võib saadud
„suppi“ pulgaga segada. Selgub, mis esemed jäävad põhja, mis tõusevad pinnale.
„Supi“ koosseis võib olla nii ette määratud kui ka laste endi poolt valitud.
Kui lapsed valivad „supi“ koosseisu ise, siis on soovitatav lasta igal mängijal
nimetada, mida ja kui palju tema „supi“ sisse tõi ning hiljem analüüsida, mis
juhtus toodud materjaliga. Mõni asi, näiteks peotäis mulda, võib muuta „supi“
sogaseks, osa sellest aga settib hiljem põhja ja osa jääb pinnale. Arutatakse,
miks see nii on.
Püüa õhku!
Vahendid: õhukesest materjalist kerged kilekotid.
Mängijad
saavad endale igaüks kilekoti ja jooksevad seda ühte sanga- või servapidi käes
hoides väljakul ringi, püüdes sel moel koti sisse õhku. Kotti võib õhuga täita
ka kotisuust õhku sisse puhudes. Kotisuu suletakse kätega kokku pigistades,
kotisangu kokku sõlmides või majapidamiskummi abil.
Õhk ongi kinni püütud. Kuidas teha kindlaks, et koti sees siiski midagi on?
Torgake koti sisse auk ja pigistage sellest õhk välja. Tekkinud õhuvool vastu
nägu või kätt tõestab, et koti sees oli õhk
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.